|
Kuva; Nelli Kivistö |
Olen vuodesta 1994 asti suunnitellut ja valmistanut keittiön käyttö keramiikkaa (UDUMBARA).
Asuin nuorena Yhdysvalloissa ja Massachusetts´ssa, tutustuin Shaker-arkkitehtuuriin ja heidän käytännöllisiin sekä kauniisiin käyttöesineisiin. Olen pitänyt heidän yksinkertaista arkkitehtuuria ja funktionaalista käyttöesine filosofiaansa pienimuotoisen tuotantoni esikuvana.
v.
2004-2006 työskentelin periodeja keramiikkaprojektissani Kiinassa Yixingissä, Dingshu kaupungissa. Sieltä palattuani ja nähtyäni Kiinan massiiviset keramiikka tuotannot koin keramiikan teon Suomessa melko turhaksi ja harkitsin ammatinvaihtoa.
Löysin kuiten uuden innostuksen alaan siirtymällä kokonaan Kultelan tiilitehtaan luonnonsaveen. Tämä materiaali luo astioihin ihanan rehevän maanläheisen luonteen. Kutsun Kultelan savea nimellä “villisavi”, sillä muuten se yleisesti sekoitetaan teolliseen/ulkolaisiin saveen. Se on käännös englanninkielisestä sanasta ”wild clay”. Raaka-aine valinnalla haluan korostaa paikallisen luonnonsaven arvoa.
Suomalainen luonnonsavi on lämminhenkinen, kodikas ja ennenkaikkea ekologinen valinta, sillä se ei raaka-aineena vaadi monimutkaista prosessointia ja se poltetaan matalassa lämpötilassa valmiiksi tuotteeksi.
Ilokseni yhteistyö muotibrändi SAMUJI:iin kanssa on lisännyt kiinnostusta työtäni kohtaan ja Samuji home collectionille valmistamani kukkaruukut ovat käyneet mukavasti kaupan.
|
Kuva : Nina Skogster |
Kiinassa tutustuin teeseremoniaan ja Udumbarassa on kehitteillä teeseremonia-astioita pohjoisella särmällä. Seremonia astioissa luonnonsavi (maa) pääsee mielestäni ansaitsemaansa ainutlaatuiseen arvoonsa. Kultelan savi sopii ominaisuuksiltaan oikein poltettuna erinomaisesti teeseremonia-astioiksi. Kiitos sen huokoisuuden ja luonnollisen runsaan mineraalipitoisuuden, tee siinä haudutettuna kehittää rikkaamman maun (Thanks to the clay's porous nature and its rich mineral content, tea brewed in wildclay pot develops richer flavor).
Villisavi on oikukkaampi kuin teollisesti sekoitettu savi, minkä takia sitä ei juurikaan käytetä enää keramiikkatuotannossa. Se vaatii kärsivällisyyttä mutta lopputulos palkitsee ainutlaatuisella elävyydellään ja tunnollan. Se on erityisen herkkä poltossa ja lisäksi teepannun valmistaminen vaatii onnistuakseen useiden kuukausien iästämisaikaa.
|
Kuva: Nina Skogster |